Saturday, September 3, 2011

Eid-Mubarak

bismillahirrahmannirrahim

Sedikit terlewat barangkali,
Eid-Mubarak
Selamat Hari Raya Aidil Fitri
Minal Aidil Wal Faizin

Biarlah kedengaran lucu. Orang ramai sudah puas beraya, saya baru hendak menulis tentang ini. Tetapi, it's thought that count right :) 

Sambutan eidulfitr saya pada tahun ini sangat hambar. Sudah berkali-kali syawal disambut hambar tanpa sebarang sambutan. Ramadhan yang pergi turut sama membawa nenek, atuk dan pak cik bersama. Hari kemenangan disambut dengan linangan air mata merindui sesusuk tubuh yang kebiasaannya menemani di pagi raya.

Kita merancang, tuhan menentukan
Ramadhan tahun ini menyaksikan pemergian pak cik kesayangan. Dia pergi tatkala umat islam sibuk mengejar hari-hari terakhir ramadhan. Mungkin ada yang sibuk mengejar malam-malam terakhir ramadhan yang mungkin menjadi ramadhan terakhir dan ada juga sibuk mengejar persiapan raya. Ayah (panggilan saya kepada pak cik) menghembuskan nafas terakhir pada 27 ramadhan.

Keadaan seperti ini sebenarnya ibrah kepada kita yang masih hidup. Tiada siapa tahu bila nyawa akan ditarik oleh Allah. Tiada siapa menduga Ayah yang pada awal ramadhan begitu bersemangat menunaikan kewajipan dan bertarawih akhirnya dipanggil pergi di hujung ramadhan. Terasa begitu singkat perjalanan hidup kan.

Tapi apapun, sempena syawal ini, saya ingin memohon kemaafan atas segala kekhilafan saya. Mohon dimaafkan segala perlakuan yang kurang meneyenangkan, perkataan yang mengguris hati dan juga segala macam kesalahan yang saya lakukan. Salam Aidil Fitri, Minal Aidil wal Faizin.

wallahualam

No comments: