Friday, September 2, 2011

Program Kebajikan I-SMART (PAKIS)

Bismillahirrahmannirrahhim

Dah lame sebenarnye program nie berlansung cuma malam nie terasa nak update pasal program superb nie :) Pada 19 Ogos bersamaan dengan 19 Ramadhan ahli-ahli I-SMART batch 110 (batch intake 2010) dan juga batch 111 (batch intake 2011) telah menjalankan satu program di Rumah Orang Tua-Tua Al-Ikhlas, Puchong, Selangor.

Bertolak dari MMU pada pukul 12.00 tgh malam dan tiba di rumag orang tua-tua tersebut pada pukul 2.30 pagi. Sempat berhenti rehat sebentar di R&R. Turun bas muka masing-masing baru bangun tidur tapi tetap bersemangat untuk membantu atuk-atuk dan juga nenek-nenek di rumah orang tua ni.

tiba disana dan terus membantu menyupkan makanan sahur :)
nenek ini masih bertenaga berpuasa walaupun sudah terlalu uzur
kalau yang masih muda belia beralasan untuk berpuasa, x malu? renungkan

kami pula bersahur sesudah penghuni rumah Al-Ikhlas bersahur

membantu memandikan salah seorang atuk


Sayu saya melihat atuk-atuk dan nenek-nenek ini tatkala melangkah masuk ke rumah tersebut. Sepatutnya pada usia begitu, dikelilingi anak-anak dan cucu-cucu yang setia mendampingi tetapi mereka hanya terbaring sepi merenung masa hadapan. Dijaga oleh pekerja asing yang digajikan oleh pemilik rumah tersebut. Pasti tak sama dengan lembut dan belai anak sendiri. Sedih saya melihat mereka. Kenangan ketika bersama arwah atuk dan nenek menyerbu di benak. Tak dapat saya bayangkan jika atuk-atuk dan nenek-nenek disitu adalah atuk dan nenek saya sendiri. 

Saya berborak dengan beberapa orang nenek dan yang mengejutkan saya mereka bukan orang sebarangan. Bekas guru bahasa inggeris, guru bahasa arab, ustazah dan juga bekas pelajar sekolah pondok. Ada juga bekas seniwati, bekas askar dan macam-macam lagi profession. Perbualan-perbualan tersebut menyedarkan saya, hidup kita ada turun dan naiknya. Kita tak akan berada di mana yang kita mahukan, tetapi kita akan berada di mana Allah telah tetapkan untuk kita. 

Saya juga mendapat pengalaman baru memandikan serta menyiapkan nenek-nenek ini pada waktu pagi. Subhanallah, suatu pengalaman hebat saya kira. Mungkin juga satu latihan buat saya pabila tiba waktunya nanti saya telah bersedia. Juga sewaktu memandikan nenek-nenek tersebut, timbul suatu azam di dalam diri, saya tak mahu ibu bapa saya dijaga orang lain nanti. Mana mungkin belaian pekerja asing sama dengan belaian seorang anak. 

" Ya Allah, sayangi kedua ibu bapaku sebagaimana mereka menyayangiku sewaktu aku masih kecil. Rahmati mereka sentiasa Ya Allah "

Ada juga nenek-nenek yang bersungguh menceritakan persiapan aidilfitri pada hakikatnya mereka hanya merayakannya disitu. Seorang nenek ini menceritakan yang dia akan pulang ke rumah anaknya pada aidilfitri ini sedangkan menurut penjaga disitu nenek itu telah dihalau dari rumah anaknya sendiri. Kasihan melihat nenek itu hidup di dalam penafian. Sungguh saya mengharapkan kehadiran kami mampu menceriakan mereka walau tidak sama seperti zuriat kandung. 

wallahualam

No comments: