Saturday, September 24, 2011

Dia Sentiasa Dihati

Dia sentiasa di hati
oleh itu saya tak akan gusar
Dia sentiasa di minda
oleh itu saya tak gentar

Assalamualaikum :)
Saya gembira kerana saya ada Dia :) statement tu. Beberapa hari lepas, saya dikejutkan dengan satu berita agak kurang enak. Mungkin silap saya, ya memang silap saya. Saya kira hanya sebuah kejadian kecil tetapi manusia lain-lain. Saya faham. Saya agak bersedih untuk beberapa ketika. Lebih kepada kesal dan kecewa sebenarnya.Agak tertekan tambah lagi sekarang minggu exam.

Peristiwa itu membuat saya terfikir, kenapa di saat-saat genting ini Allah menguji saya dengan peristiwa sebegitu. Sebuah peristiwa kecil yang saya sendiri sudah lupa tetapi tiba-tiba di'surface'kan semula. Indahnya menjadi muslim apabila kita akan husnuzhon (bersangka baik) dengan semua perkara :) Berfikir dan berfikir lama. Lintasan hati tiba-tiba muncul, mungkin Allah bukan sengaja mahu buat saya tertekan, saya sedih di saat saya mahu menduduki peperiksaan. Mungkin Allah mahu rindu saya padaNya semula, mahu tangis titis air mata di atas sejadah buatNya semula. Saya sedar saya kebelakangan ini alpa dengan dunia. Allah ampuni dosa hambaMu ini :'(


Lintasan itu seakan suntikan buat saya, Allah tak akan menguji hambaNya dengan sia-sia, pasti ada ibrahnya. La Tahzan, La tahzan, Allah sentiasa bersama. Saya kembali tersenyum :) Ujian yang datang jika nak dibandingkan dengan nikmat yang Allah beri hari ini, tiada apa sangat. Terlalu banyak nikmat Allah beri utk disyukuri setiap hari daripada disedihkan ujian yang menimpa. Ujian yang hadir tu juga tanda ingatan Allah kepada kita, supaya kita kembali mengingati Dia. Susunan Allah itu indah, saya pasti.

Saya ada terbaca sebuah artikel beberapa hari lepas. Jika kita ditimpakan ujian melalui wasilah(perantaraan) manusia seperti kita disakiti, diejek, diperlekehkan, dicaci, dan dihina, tak perlu kita berkecil hati dengan dia, kerana ia seolah-olah kita berkecil hati dengan Allah. Kan Allah yang turunkan ujian tersebut. Jika kita berkecil hati, kita seolah-olah tak redha dengan ujian itu. Zassss tepat mengena di hati saya.Artikel itu seolah-olah berbicara kepada saya haha. Mungkin suatu peringatan barangkali.

I wanna be a strong girl! :)

Wallahualam

1 comment:

istadartiah shamsudin said...

stay strong girl :).
insyaAllah Allah bersama hambaNya kala susah mahupun sng.
have faith on Him.